huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Oktober 23rd, 2017, 10:00 am

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 3:16 pm 

Citaat:
Ekster een gevaar voor de mus?

Berichtdoor JanVo » 02 sep 2010, 11:41
Op de site las ik, dat de ekster op het erf kwam kijken om (mussen) te eten. Is daar ervaring mee? Zelf dacht ik altijd, dat eksters eieren en jonge vogels pakten op het moment dat ze zelf jongen hadden. Bij mij in de buurt zitten wel veel eksters, maar ze komen haast nooit in de tuin. Toch hoorde ik deze week een mussenalarm en toen ik ging kijken zat er een ekster op de schutting.

Groeten,

Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 3:46 pm 

Citaat:
Re: Ekster een gevaar voor de mus?

Berichtdoor Liset » 10 sep 2010, 16:08
Hoi Jan,

Eksters eten niet alleen eieren van vogels, maar ook jonge vogels.
In het nest, of buiten het nest, dat maakt voor een Ekster niet veel uit.
Of het alleen gebeurd wanneer zij zelf jongen hebben weet ik niet eigenlijk. Ik vermoed daarbuiten ook omdat zangvogels wel het hele jaar alarm blijven slaan bij nadering van een van hen.

Vogels buiten het nest moeten wel onhandig zijn, doordat ze erg jong zijn, of ziek of gewond, wil een Ekster die vogel kunnen doden en eten.

Je hebt vast wel eens gehoord van Eksters die jonge Merels op de rug springen om het koppie in te hakken, denk ik.
Datzelfde doen Eksters met jonge mussen, als ze de kans krijgen.
Pas uitgevlogen huismussen zijn berucht om hun totale onwetendheid met betrekking tot gevaren in de wereld waarin ze zojuist binnen gefladderd zijn. Dus als Eksters de enige jonge-vogel-eters in jouw omgeving zijn dan zullen die de jonge huismussen te pakken kunnen krijgen.

Het wordt een ander verhaal wanneer je ook een Vlaamse Gaai, Kauwen en een Sperwer hebt.
Dan gaan de vier soorten jonge-vogel-eters eerst met elkaar in de clinch voordat iemand een aanval mag doen. Best interessant hoor. Zo'n lucht-conflict tussen vogels. Dat gaat heel omzichtig namelijk. Want niemand wil beschadigd raken. Maar iedereen wil ook graag eten. Dus ze kunnen lang om elkaar heen draaien voordat er een besluit genomen wordt door ze.

(Bron van dit verhaal; het eigen erf en eigen observaties.)

Vriendelijke groet,

Liset Karman
(PS; Op persoonlijke titel, en niet als voorzitter van Stichting Witte Mus of moddertor van dit forum.)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 3:46 pm 

Citaat:

Berichtdoor JanVo » 10 sep 2010, 20:30
Dat is misschien weer het voordeel van een kleinere tuin: de kraaiachtigen komen er bijna nooit. Een enkele keer een ekster, zo nu en dan een gaai, die gelijk 2 tuinen verder gaat voor noten, kauwen vliegen hoog over en de kraaien blijven helemaal aan de voorkant. (singel met bomen) De kraaien en eksters hebben daar wel altijd bonje. En heel zeldzaam een sperwer. Het grote kabaal dat de mussen in de achtertuine maken trekt blijkbaar eksters en kraaien daar niet heen. Typisch is ook, dat de mussen weer nooit aan de voorkant komen, ondanks hoge bomen en volop klimop. Ieder zijn eigen gebied komt de rust wel ten goede.

Een natuurgids van IVN vertelde me ooit, dat de eksters alleen als ze jongen hadden jonge vogels pakten voor hun eigen jongen. Maar dat klopt dus niet. Zal ik hem nog eens vertellen.

Groeten,
Jan

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 6th, 2011, 3:47 pm 

Citaat:

Berichtdoor Liset » 11 sep 2010, 09:46
Hoi Jan,

Maak je dat op uit wat ik vertelde ?
O, dan ben ik te onduidelijk denk ik,
want ik heb alleen dat vermoeden.
Gebaseerd op het feit dat huismussen (en andere vogels) het hele jaar door alarm blijven geven wanneer er een Ekster nadert. Terwijl mussen verder een goed onderscheid kunnen maken tussen degenen die ze moeten mijden, en degenen van wie ze niets te vrezen hebben.
Zo weten de mussen hier dat de meeste Kauwen geen gevaar opleveren, maar geven ze voor sommigen weldegelijk alarm. Ik weet niet precies welke Kauwen dat zijn, maar zij weten dat wel.

Een overbodig alarm kost ook nodeloos energie en kostbare tijd.
Het kost energie om zo snel mogelijk dekking te zoeken, en kostbare tijd die anders gebruikt had kunnen worden voor het foerageren, het parasiet-vrij houden van de veren, het zoeken van een nieuw nest voor volgend jaar, het zoeken van een liefje, et cetera.
Daarom lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat een mus het hele jaar door alarm blijft geven bij nadering van een Ekster wanneer dat helemaal niet nodig is.

Ik denk dus dat mussen dat alarm blijven geven omdat het wel nodig is, maar ik weet niet niet.
Ik heb zelf nog niet gezien dat een Ekster in herfst of winter ook huismussen probeerde te overmeesteren. Nog niet op gelet namelijk.

En mezelf een beetje kennende zal ik dat deze winter wel in mijn achterhoofd houden en er op terug komen zodra ik iets dergelijks in deze kolonie zie gebeuren.

'k Heb de vraag ook even op Twitter gedropt. Misschien kan iemand het antwoord al meteen geven.

Vriendelijke groet,

Liset Karman
(PS; Op persoonlijke titel, en niet als voorzitter van Stichting Witte Mus of moddertor van dit forum.)

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 28th, 2011, 9:04 am 

We mogen en kunnen vaststellen dat zaken veranderen.
Of dit goed of slecht gaat zijn of worden doet niet ter sprake, we zullen aanschouwen waar te zien valt.

Hier in Arnhem hebben we zo ongeveer het meest diverse biotoop van Nederland schat ik in.
Natuurlijk geen kust biotoop, maar voor de rest ken ik er niet een die er niet tussen zit.
Daarmee dan ook een biodiversiteit waar anderen jaloers op mogen zijn.
Voorbeeldje; meer dan elf distelsoorten in directe omgeving.

Moet echter gaan over de mus predators en of die wel of niet grip hebben,(krijgen,) op de mus populatie.

Wat is er zoal veranderd zonder dat we dit mogelijk beseffen?
Laten we zeggen voor 1935 was de merel een schuwe bos vogel.
Op de trek echter dusdanig in voorraad in de natuur dat er toen nog kon worden geadverteerd met elke dag vers gevangen merels en of lijsters.
Moesten op de bessen zitten van de jeneverbesstruiken om lekker te zijn.
Met de vogelwet 1936 ie aan die gewoonte een einde gemaakt.

Wil er mee aangeven dat het na die tijd een park en daarna tuinvogel is geworden.
Het doodrijden van die vogels komt door haar gewoonte om laag over de grond haar weg te zoeken.
In een drukke stad zit je dan al snel op de verkeerde plek.

Die trek naar bewoonde wereld hebben nog meer vogels gemaakt zonder dat dit feitelijk bewust wordt bevonden.
De ekster een bewoner van veld akker en uiterwaarden heeft de sprong gewaagd.
De Vlaamse gaai als zeer schuwe bosvogel, oorspronkelijk, nu de laatste decennia ook al huisbewoner geworden..

Beide soorten leggen een map aan waarbij ze door de tijd heen uit putten om hun voordeel ermee te doen.
Is dit bij de Vlaamse gaai bekend van zijn voorraad aan eikels dat die ook zo is voor de in het revier bekend geworden zijnde nestplaatsen mag er worden aan toegevoegd.
Voor de ekster kunt U die bekwaamheid ook al bijschrijven.
Beide soorten vindt ik dan ook vanwege die eigenschap een redelijke bedreiging voor merels en alles wat kleiner is en dus ook de mussen.

Of ze het elkaar hebben geleerd durf ik niet te beweren maar beide soorten tikken op de dakpannen met hun snavel om de jonge mussen in snavelbereik te krijgen waarna ze snel worden verschalkt.
Nesten worden met regelmaat bezocht om te schatten wanneer de oogst kan beginnen.
Kortom met de gaai en de ekster in de omgeving wordt de stap de wijde wereld in een zaak van leven en dood.

Of deze twee in de winter de mussen ook hun schatting opleggen mag worden aangenomen.
Dat de mezen en met name de koolmezen dit ook doen mag dan weer minder bekend zijn.
Zij hebben als specialiteit het inbeuken en daarmee openbreken van de achterhoofdjes van mussen en andere kleine vogels.
Het is ze te doen om de hersenen een kwalitatief zeer hoge energiebron voor de lange winternachten.

Zelfs de klapekster, alhoewel zeldzaam, ook mussen kan verschalken.
Zijn werkwijze is wegkijkend van de mussentroep er tussen door heen gaande plots een poot op een mus weet te zetten.
Voordat de mus kan waarschuwen gaat er met een snelle beweging het kopje van het lijf.
Over die werkwijze is er nog nooit ergens geschreven bij mijn weten.
Maar ja die is zowiezo al behoorlijk zeldzaam, dus om dergelijk waar te nemen mag al een klein wonder genoemd worden.

Dat omstandigheden de mussenstand in zeer korte periode kunnen decimeren is hier een aantal jaren geleden voorgevallen.
Een groenstrook langs een straat, 300 meter, in de wijk werd kaal gesnoeid.
Langs de hier liggende spoorlijn werden de zijkanten kaal gemaakt dit vanwege versteviging en verbreding van het dijklichaam.
De dijken normaal royaal begroeid met braam en alles wat er zoals bij komt is een ultieme overleefplaats voor veel vogeltjes op de mussen maat.

Zonder die beschutting en voedsel voorraad heeft de sperwer vrij spel.
Je kunt dan meemaken wat ook in de uiterwaarden plaats vind wanneer water hoogte stijgt.
Ook daar de predators, Buizerds etc., langs de dijkin de rij voor tafeltje dekje waarbij de , dan wel niet gebraden hapjes, zo in bereik worden gebracht en binnen gespeeld.
Zaten in die periode dus meerdere sperwers en eksters gezamenlijk hun feestje te vieren.
Moet wel schrijven dat beide soorten op hun eigen tijden de maag gingen vullen maar de normaal bij ontmoetingen uitdagingen en aanvallen bleven toen uit als namen ze genoegen met elkaar vanwege de vloed aan voedsel.

Resultaat was dat er hier toen een 150 mussen werden weg gegeten.
Tweede resultaat was de teloorgang van de bestaande kolonie die toen een nieuwe strijd moest aangaan met soortgenoten om te overleven.
Volgens mijn waarnemingen toen is de bestaande kolonie geheel verdwenen en het gebied overgenomen door een nieuwe groep mussen.
De laatste overblijvers van de kolonie werden toen onder vuur genomen door buitenstaanders.
In mijn waarneming waren het de dames die de beslissende invloed er over hadden bij het stichten van een nieuwe dynastie.
Hieruit mag je concluderen dat ook de mus zelf nog ooraak kan zijn van een teloorgang.

Of eksters volwassen merels baas kunnen.?
Ik heb ze rollend over de straat zien stuiteren.
De merels die tot het uiterste de jongen verdedigden tegen de zwart-witte werden keihard aangepakt en overleefden dit niet.
De eksters werkten in groep, waarschijnlijk de ouden met uitgevlogen jongen.
Dit is een gedachte omdat eksters normaal per koppel zitten, maar ja waarnemen met 4-5 stuks tegelijk doet anders denken.

Zeldzaam waargenomen dat ze in het voorjaar met groter tal met elkaar bleven optrekken.
Van de andere kant er zijn hier minstens twee slaap plaatsen van eksters.
Daar zitten er zomaar een tiental of nog meer tegelijk in.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 28th, 2011, 7:46 pm 

Euhm, Eduard .. ?
De vraag was of de ekster een gevaar is voor de mus.
Een mens moet in jouw verhaal wel goed zoeken om daar een beetje een antwoord op te vinden.
Misschien kun je zulke uitgebreide, bijna sprookjesachtige, vertellingen beter op je eigen stek zetten dan in antwoord op een vraag.
Niet rot bedoeld hoor, verder. (Want de sfeer die je neer zet is prachtig.)
Maar gewoon om de antwoorden een beetje leesbaar te houden.

Dus samengevat wilde je zeggen:
Citaat:
(Vlaamse gaai legt) .. een map aan waarbij ze door de tijd heen uit putten om hun voordeel ermee te doen.
...
Voor de ekster kunt U die bekwaamheid ook al bijschrijven.
Beide soorten vindt ik dan ook vanwege die eigenschap een redelijke bedreiging voor merels en alles wat kleiner is en dus ook de mussen.

Of ze het elkaar hebben geleerd durf ik niet te beweren maar beide soorten tikken op de dakpannen met hun snavel om de jonge mussen in snavelbereik te krijgen waarna ze snel worden verschalkt.
Nesten worden met regelmaat bezocht om te schatten wanneer de oogst kan beginnen.
Kortom met de gaai en de ekster in de omgeving wordt de stap de wijde wereld in een zaak van leven en dood

;)
mvgr
Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: April 29th, 2011, 6:53 am 

Jawel Liset, kort van stof zal niemand mij ooit noemen. :lol:
Wat echter meespeelt is dat in mijn ogen veel info, non info wordt omdat de context waarin het speelt niet duidelijk is of wordt.
In de natuur is het volgens mijn idee en gedacht, een samenhangend geheel waarbij een niet los kan van het ander. ;)

Om heel kort door de bocht te gaan.
Leven op zich wordt regelrecht bedreigt door alles op deze wereld, wat de dood kan veroorzaken.
Dus ook de ekster. :?

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 11th, 2011, 2:38 pm 
vliegendeMus

Vorige week kreeg ik eigenlijk een antwoord op mijn vraag, toen de buren vroegen of ik soms een nestje in de grote conifeer heb. Nu, er zit geen nest in. Zij hadden namelijk 2 eksters de boom in zien vliegen en met iets redelijk groots eruit zien komen. Nu zijn de mussen de enigen, die massaal in de conifeer vluchten bij elke (vermeende) onraad en daar verder een groot deel van de dag zitten. Ik kan dus wel met enige zekerheid aannemen, dat de buit hier een van de jonge mussen was die niet snel genoeg kon wegkomen. Helaas heb ik het niet zelf gezien en gehoord. De buren hebben niet van die "vogeloren" en ik mag toch aannemen dat de mus wel tekeer ging.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Mei 16th, 2011, 1:17 pm 

@Janvo,
Had je nu maar de klimop er doorheen gedaan ! ;)
't Is toch die conifeer waar vorig jaar die ene tak zo ongelukkig er uit hing ?

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC