huismussenforum.nl

Alles over de huismus (Passer domesticus)
Het is momenteel Februari 19th, 2018, 9:18 pm

Alle tijden zijn UTC

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Juni 15th, 2011, 5:37 am 

Leuk, zo'n groepje :D
't Lijkt ook wel door het hele land een stuk beter te gaan met huismussen dan in voorgaande jaren.

Misschien dat mensen, na een herfst ( en winter ?) niet voeren in 2009 na oproepen van Vogelbescherming Nederland vanwege Het Geel, vorig jaar met meer mensen zijn begonnen met het jaar rond bijvoeren. Dat heeft heel snel effect namelijk. Zagen we hier destijds ook.

Het eerste jaar valt het aantal huismussen dan nog "tegen", voor veel mensen was dat dan waarschijnlijk 2010.
En het tweede jaar dat je dat doet kun je een kleine explosie van huismussen verwachten. Dat kan voor veel mensen dus 2011 zijn.

8-)
mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 20th, 2011, 12:54 pm 
vliegendeMus

Leven en dood.
Zaterdag zat ik te luisteren naar mijn favoriete muziek. Schuifpui dicht, vitrage open. Weer heel veel mussen op het terras. Het valt me op dat er jongen tussen zitten die gevoerd worden. Tweede lichting? In ieder geval geniet ik er van.
Dan een alarmkreet die ik zelfs boven de muziek uithoor. Ik schuifpui open en naar buiten. Sta ik vlakbij de conifeer, komt er ineens een vogel uit en schiet rakelings langs me heen. Ik kan niet zo snel zien wat voor soort vogel. Ik dacht sperwer, maar als ik het verhaal van Liset vandaag lees zou het ook een gaai kunnen zijn. Het wegvliegende geluid is onmiskenbaar: een mus in doosnood. Ik weet, het is eten en gegeten worden. Maar dat laatste liefst dan toch niet in mijn tuin!!

Groeten,

Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 24th, 2011, 8:33 am 

Hoi Jan,

Je herkent dat geluid van doodsnood inderdaad onmiddelijk. Al heb je het nooit eerder gehoord. :?
Mooie sfeervolle beschrijving van het gebeuren trouwens.
mvgr

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juni 26th, 2011, 3:05 pm 
vliegendeMus

Het parkietenzaad geef ik het hele jaar door. Mijn mussen geef ik vanaf maart eivoer dat ik meng met parkietenzaad.
Ik koop in het voorjaar de afgeprijsde pindabollen en vetbollen en bewaar die. Zo heb ik dus voldoende voor de nazomer.

Vanaf september krijgen ze weer vetbollen erbij. Als het erg koud wordt, hang ik ook al vroeg de pinda's weer op. Die worden dan goed gegeten. In de winter eten ze vooral pinda's en van de vetbollen. Ik voer ze in de winter ook broodkruimels en brood en muesli. De goedkoopste muesliversie met rozijnen (voor de merels en spreeuwen) en de hazelnoten (de mezen) De muesli wordt door de spreeuwen, mussen, roodborstjes en vinken goed gegeten.

Groet, Moontje uit Sliedrecht

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 19th, 2011, 9:27 am 
vliegendeMus

Vorige week weer een hele dag regen en wind. Dan verplaatsen de mussen zich minder. En steeds lijken er dan groepjes bij te komen. Op een gegeven moment weer zo n ontzettend gezellig concert. Dan eten. Ik maak snel een foto. Bij bestudering van de foto tel ik 22 mussen en 1 mees (1 van de ook zeker 20). In de conifeer zit zeker nog zo'n zelfde aantal verscholen. En ook de lijsterbes bij de buren wordt gebruikt.
Help, mijn tuin wordt te klein.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 19th, 2011, 7:52 pm 

:D
Ja .. in het begin kan het aantal huismussen zomaar exploderen :)
Dat is het begin van een heuse voedselketen. 8-)

Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 26th, 2011, 8:33 am 
vliegendeMus

De laatste dagen hebben de mussen er een nieuwe wachtplek bij. De zonnebloemen, die het vanwege deze zonloze moesonzomer toch al moeilijk hebben. Maar ach, de mussen hebben ze met het morsen eigenlijk zelf geplant aan de rand van het terras naast de voederkooi.
Ze vinden het leuk om wat heen en weer te zwiepen als er weer een mus bijkomt of vertrekt. Als er genoeg opzitten raken ze haast de grond.
Overigens kreeg ik een gelegenheid een schatting te maken van het aantal omdat ze bij vertrek eerst nog een rondje vlogen. Ik schat ze op 50 stuks. En niet eens alles vertrok.

Groeten,
Jan

Bijlagen:
Mussenbloem.jpg
Mussenbloem.jpg [ 63.63 KiB | 3839 keer bekeken ]
 Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Juli 27th, 2011, 6:16 am 

50 mussen kan inderdaad heel gauw al.
Tel maar eens na; bij voldoende voedselAanbod kan 1 paar huismussen
per jaar makkelijk 3 nesten doen uitvliegen.
Per nest, nog steeds bij voldoende voedselAanbod, zijn er gemiddeld 4 jongen.
Dus met 1 broedpaartje zou je al 12 jongen kunnen hebben.
(In een goed jaar, zoals bij ons 2009, heb je in bijna ieder nest 7 jongen die uitvliegen.)

Dan zijn huismussen nog kolonie vogels, dus er broed nooit 1 paartje, maar minstens 3 in een gebied met voldoende voedsel, dus dan ben je makkelijk na 1 zomer aan de 36 jonge mussen, plus ouders dus al over de 40 huismussen.

Dat bedoel ik met explosie van huismussen 8-)

Bij ons is dit overigens geen uitzonderlijk goed jaar, tot nu toe.
Behalve dan de bijzondere individuen.

mvgr
Liset

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: December 15th, 2011, 8:19 pm 
vliegendeMus

Maar vandaag minder goed nieuws. Ik loop onverwacht de tuin in. Mussen en turkse tortels vertrekken. Maar 1 duif blijft zitten. Ik wil hem wegjagen, dit vooral omdat de buren er niet blij mee zijn. Hij vliegt naar de andere kant van de tuin en gaat in het verste hoekje zitten. Dan besluit ik hem toch maar te pakken, want er lijkt iets niet in orde. Hij beweegt wel iets, maar als ik hem op het terras zet beweegt hij niet meer. Terwijl ik met hem bezig ben komt een buurvrouw bellen. Of ik even mee wil komen, want er plofte een duif voor haar voeten op de grond. Leek ook gewond. De duif zit een paar huizen verder in een vuurdoornhaag. We kunnen er niet bij. Een half uur later zit "mijn duif" nog steeds waar ik hem heb neergezet. Ik besluit hem in een vervoersmandje te doen en naar de vogelklas Karel Schot in Rotterdam zuid te brengen. De tweede duif is verdwenen. Boven de tuinen cirkelen krassende kraaien, die vast al het hapje ontdekt hebben. Na een lange metrorit lever ik hem af bij de vogelklas. Hij leeft, maar als de medewerkster in de keel kijkt ziet ze al wat het is. Opgezet van het geel. De ziekte komt dus nu hier ook voor. En volgens hen ook in de herfst.

Water heb ik gelijk overal ververst en de bakken schoongemaakt. De vijver is hiervoor helaas te groot. Een grote silo staat in een kooi en daar kunnen de duiven niet bij. Een bak tortelduivenvoer houd ik goed in de gaten en als ik weg ga gaat er ook een kooi over. Alleen op de grond kunnen de duiven ook meeeten, maar dat veeg ik regelmatig weg.
Bijlage:
Bestandsbeschrijving: Zieke Turkse tortel
Tortel.jpg
Tortel.jpg [ 74.17 KiB | 3752 keer bekeken ]

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: December 16th, 2011, 12:54 pm 

Hallo Jan,

Het is bij Turkse Tortel duiven helaas geen uitzondering wanneer die Het Geel hebben.
Turkse Tortels schijnen altijd besmet te zijn met T.G. (Trichomonas Gallinae, het eencellige zweepdiertje) weet ik sinds we er vorig jaar zo mee geconfronteerd werden.
Alleen als de duif fysiek wat minder sterk is, bijvoorbeeld door weinig of verkeerd voedsel, dan kan de besmetting om slaan in de ziekte Trichomonosis, oftewel; Het Geel. Bij verkeerd voedsel mag je best ook af en toe aan gif denken.

Een duif die al zo ziek is dat die zich laat pakken kun je het beste zo snel mogelijk naar een vogelopvang brengen, waar ze het dier kunnen euthanaseren.
In dat stadium (zich laten pakken) is namelijk meestal nog maar 1 ding mogelijk en dat is pijnloos laten sterven.
Je kunt ook je lokale dierenambulance er voor bellen. Die komen het dier dan binnen een x aantal uren ophalen om het naar een vogelopvang te brengen.
Duurt dus langer voor de duif, maar als je geen kans ziet het dier zelf te brengen dan is dat helaas maar zo.

Komen er alsmaar meer zieken bij, en blijft het maar doorgaan voor je gevoel, dan kun je eens gaan bellen met het DWHC en met hen overleggen.
Kan zijn dat het DWHC het laat rusten. Kan ook zijn dat ze zekerheid willen hebben rond de zieke duiven. Ze kunnen dan voorstellen dat je een vers kadaver voor hen gekoeld bewaard (niet bevroren) zodat ze het op kunnen komen halen voor onderzoek. Jij krijgt dan na verloop van tijd het autopsierapport toegestuurd. Daar kunnen in zo'n geval makkelijk 3 weken over heen gaan.
Hun telefoonnummer is 030-2537925

Voor je de gezondheid van je mussen hoef je niet direct bang te zijn.
Zoals je misschien nog weet van vorig jaar bij ons op het erf, zijn gezonde mussen hier niet vatbaar gebleken voor T.G.
Dat verslag kun je hier na lezen =>project no 21: Het Geel en de huismus

Wanneer je goed in de gaten houdt hoe het met je mussen gaat dan is dat zonder meer waardevol in ons onderzoek naar de vatbaarheid van huismussen voor Het Geel.
Misschien kun je gaan bij houden wat ze van je te eten krijgen vanaf vandaag.
Dan doel ik op het soort voedsel, en niet de hoeveelheden tenzij de huismussen er helemaal niet van eten. (Want dan kan dat geen invloed hebben namelijk.)

Liset Karman

Stichting Witte Mus
huismussenforum beheer

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn UTC